Ten Herkel breidt uit en investeert in flatbed: Groei in print, sign en export
Hoe krijgt de relatief kleine grafische onderneming Ten Herkel het voor elkaar om producten te exporteren naar landen als Frankrijk en de Verenigde Staten? PRINTmatters ging op zoek en sprak met eigenaar Bart ten Herkel en zijn zoon Thijno.
Bij grafimedia-onderneming Ten Herkel in Loosdrecht is het druk en vol. Zo vol, dat eigenaar Bart ten Herkel en zijn zoon Thijno gaan uitbreiden. Naast die investering is ook besloten om een 3 meter brede flatbedprinter aan te schaffen. De onderneming presenteert zich als ‘grafisch compleet’. Een terechte benaming, want de diversiteit in technieken is enorm.
Het eerste dat je ziet als je het pand binnenloopt is een in 2022 geplaatste enorme vellenprinter, de 12000 van HP met een formaat van 530 x 750 mm. Daarnaast staat nog een HP, met als buren een tweekleuren offsetpers en 2 Heidelberg hoogdrukpersen. Op de vraag of die laatste 2 machines voor het stansen zijn, pakt Bart een vel met goudfolieveredeling van de stapel naast de degelpers en vertelt over de vele bijzondere grafische producties die er door de 17 man tellende onderneming gemaakt worden.
Absurd dik boek
In de spreekkamer komen die besproken drukwerkproducten tot leven. De ruimte staat vol met modellen, van prachtige displays, mooie magazines tot een absurd dik genaaid gebrocheerd boek, met daarnaast een absurd klein gelijmd dik boekje. ‘Dat grote boek is een Bijbel, waarvan we het binnenwerk digitaal drukten in 2 kleuren’, aldus Bart. ‘De modellen-collectie in deze spreekkamer is exemplarisch voor onze filosofie. We zijn grafici en helpen onze klanten met alle grafische producten die ze nodig hebben. Dat betekent ook dat we een grote verscheidenheid aan klanten hebben, van kleine ondernemers tot grote cosmeticamerken.’
Maximale uit sign halen
Een ruimte verder blijkt de ‘signafdeling’ te zijn die wordt gerund door Thijno. Ook hier staat het vol met apparatuur en media. We zien een Colorado rollenprinter, Zünd snij-apparatuur en een flinke voorraad te beprinten rollen in een grote variëteit. De ruit die deze ruimte scheidt van de ruimte met de drukpersen is beplakt met allerlei retailuitingen.
Thijno: ‘Dat is allemaal testmateriaal. Net als bij ons drukwerk willen we met sign topkwaliteit leveren. Ik werk hier nu 5 jaar en heb meegeholpen die signactiviteit verder uit te bouwen. Het valt mij op dat in de signwereld een gemiddelde kwaliteit normaal is, met als argument dat de consument het toch allemaal van een afstand bekijkt. Naast dat we techniek- en materiaalkennis opbouwen, willen we er ook het maximale uithalen. Dat gaan we ook doen met de nieuwe flatbed. Die zetten we in voor onder meer plaatmateriaal. De kwaliteit van rechtstreeks op plaatmateriaal printen voldoet nu aan onze eisen. Nu printen we van de rol en plakken we. Dat gaat binnenkort dus een stuk efficiënter.’
De gekste vragen
Gaan voor maximale kwaliteit blijkt zijn vruchten af te werpen. Ten Herkel groeit. Bart: ‘Zelfs in de krimpende printmarkt, zien we het aantal orders toenemen. Ik denk dat dat komt, omdat we de klanten altijd met alles helpen. Op de gekste vragen zoeken we antwoorden. En wat ook heel belangrijk is in de wereld van vandaag bestellen en morgen leveren: we gaan ervoor.’
Thijno: ‘Vanmorgen kreeg ik zonder vooraankondiging een opdracht om binnen 24 uur 7.000 gepersonaliseerde enveloppen te leveren. Het is even schakelen, maar je wilt die klant helpen.’ Bart: ‘We zien ook groei in fulfilment. Steeds vaker krijgen wij de vraag om naast het maken van de doosjes voor klanten ook de pakketjes samen te stellen. Ook voorraadbeheer voor derden wordt daarmee steeds belangrijker.’
Internationale retailers
De groei zit met name in sign en opvallend is de parallel in export. Bart: ‘Als onderneming zijn we al jaren actief voor een aantal internationaal opererende retailers en grote ondernemingen, zoals cosmeticamerken die via portals bij ons bestellen. Dat betekent leveren aan buitenlandse vestigingen. Dan heb je contact over locaties, afmetingen van ruimtes, etalageramen, materiaalvoorkeuren en aantallen. Na verloop van tijd weet je alles van die vestigingen en bouw je een goede band op met de mensen die daar over de promotie-uitingen beslissen. Een van die bedrijven, met 170 winkels in Europa, ging onderuit maar kon herstarten dankzij een nieuwe investeerder. Ik zei meteen tegen Thijno dat als er ergens een deurtje dichtgaat, er ergens anders meerdere opengaan.’
Sneeuwbaleffect in export
‘Het was voor Thijno en mij aanleiding om in een aantal Europese landen, waaronder Frankrijk, met de nieuwe beslissers kennis te maken. Dat pakte enorm goed uit, want de relatie bleef in stand en we kregen zelfs meer werk.’ Thijno: ‘En vervolgens ontstond er een sneeuwbaleffect. In veranderende situaties bij internationaal werkende organisaties gaan de vertrekkende mensen vaak weer aan de slag bij een andere internationale organisatie.
Blijkbaar deden we in de ogen van die mensen iets goed, want ook zij vonden ons weer. Zo leverden we vorige week nog producten voor een op die manier geworven klant, in heel Europa tot met Cyprus en Malta. En nog mooier is dat zij hun eerdere ervaring ook weer doorvertelden, waardoor we nu ook leveren aan een nieuwe klant in de VS.’ Bart: ‘Het klinkt ongelooflijk, maar zij vertelden ons dat we inclusief transport qua prijs gunstiger zijn dan hun Amerikaanse leveranciers.’
Tekst: Robbert Delfos | Fotografie: Pim Ras
Dit artikel verscheen eerder in de Made in Holland editie van PRINTmatters magazine. Wil je die editie ook ontvangen?