Zipper: ‘Drupa moet zichzelf opnieuw uitvinden’
‘Dit was veruit de kleinste Drupa ooit’, zo startte Bernd Zipper 14 juni tijdens het Intergraf-congres “Print Matters for the Future” in Grand Hotel Bucharest zijn presentatie. Daarin blikte hij terug op Drupa 2024, dat hij in positievere bewoordingen ook de ‘higher, faster, further Drupa’ noemde, doelend op alle getoonde innovaties. Maar de expert in onlineprint waarschuwde dat organisator Messe Düsseldorf richting Drupa 2028 ‘volop huiswerk heeft te doen’.
Met 170.000 bezoekers en 1.643 standhouders in 2024 versus 260.000 bezoekers en 1.858 standhouders in 2016 heeft Drupa in 8 jaar tijd een dikke jas uitgedaan. Een daling in het beursbezoek van 35% is zelfs in een consoliderende westerse printmediasector, waarin steeds minder mensen werken, extreem. Qua vierkante meters standoppervlak ging de beurs terug van 160.000 naar 140.000 m2, een daling van 13%.
Ontnuchtering vanuit zijn achterban
Zipper sprak in Boekarest tijdens het jaarcongres van Intergraf, de koepel van Europese grafische brancheorganisaties. De onlineprintexpert merkte na het delen van bovengenoemde beursstatistieken schamper op dat 60% van zijn onlineprintersachterban – vertegenwoordigd in het gremium ‘Initiative Online Print’ – niet naar Drupa was afgereisd: ‘Zij vertellen mij: “Wij zorgen zelf voor de innovatie in deze industrie, wat leer ik op Drupa?”, of: “Het is de tijdsinvestering niet waard, Drupa gaat alleen over de oude economie.” Eerlijk gezegd waren deze commentaren vlak voordat ik naar Drupa afreisde ontnuchterend voor mij.’
Pittig commentaar op LinkedIn
In een bijdrage op LinkedIn deed Zipper, die Drupa al sinds 1990 bezoekt, er een paar dagen later een schepje bovenop. ‘Voordat iemand hier denkt dat dit een algemene afrekening gaat worden: absoluut niet. Ik hou van Drupa! Maar de vakbeurs, die decennialang het tempo van de industrie bepaalde, heeft binnenkort – naar mijn mening – zelf een pacemaker nodig.’ Zipper meldde dat Drupa irrelevant is geworden voor de thuis- markten Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, maar dat ook bezoekers uit bijvoorbeeld de Verenigde Staten er niets anders horen en vinden dan op grote grafische beurzen in hun eigen land: ‘Een bezoek aan Drupa is dan vooral een vrij nutteloos bezoek aan je eigen bubbel.’
Drupa verliest aansluiting met online print
Zipper laakte het ‘totale gebrek aan zelfreflectie’ in het euforische persbericht dat Messe Düsseldorf na afloop van Drupa liet uitgaan. Hij stelt dat de standkosten van Drupa extreem hoog zijn, terwijl de voorzieningen voor standhouders ‘middelmatig’ en ook weer extreem duur zijn. ‘Kleinere bedrijven kunnen zich een deelname aan Drupa bijna niet veroorloven. En daar waar de huidige cashcows van de printsector gebaseerd zijn op digitale businessmodellen, vragen deze jonge, digitale printbedrijven zich af of ze hun marketingbudget niet beter kunnen aanwenden voor online kanalen dan voor een xtreem dure deelname aan een fysiek evenement als Drupa. En ik moet zeggen dat mijn eigen onlineprintersachterban gelijk heeft: er waren weliswaar diverse gave bedrijven uit de nieuwe printeconomie vertegenwoordigd, zoals Gelato, Cloudprinter, ctrl-s, be.print and tessitura, maar het waren er veel te weinig.’
‘“De nieuwe printindustrie” was op zijn best een thema in de inhoudelijke programmering van The Cube en Drupa DNA. Ja, er waren hier en daar referenties naar mass customization, online printing en dergelijke thema’s, maar het echte inzicht dat onze gehele printindustrie drastisch verandert, ontbrak. Bedrijven die deze verandering allang in de gaten hebben, hadden niet het gevoel dat ze op Drupa in goede handen waren. 8 jaar van digitale innovaties in de printsector hebben Drupa sinds de vorige beurseditie van 2016 ingehaald. Daarom is het tijd dat Drupa nieuwe online spelers in de printsector beter gaat bedienen. Drupa moet zichzelf opnieuw uitvinden, juist omdat deze iconische printbeurs het waard is.’
Ook hoogtepunten op Drupa
Afgezien van het in zijn ogen achterhaalde beursconcept van Drupa 2024, heeft Zipper er wel degelijk interessante innovaties gezien, met name bij de leveranciers van de persen en printers. Zipper: ‘Elke dag wordt er in deze sector gewerkt aan productietechnologie die leidt tot snellere en betere prestaties. Dit was daarmee ook de higher, faster, further Drupa.’
Als zijn persoonlijke highlights noemde hij de FUJIFILM Dimatix SkyFire SF600 inkjetprintkop en de Canon varioPRESS iV7, die Heidel- berg door een samenwerking met Canon in ‘een eigen jasje’ zal uitbrengen als de Jetfire 75. De genoemde FUJIFILM inkjetprintkop gebruikt de bedrijfseigen piëzo-elektrische inkjettechnologie, die is gebaseerd op fabricage uit silicium micro-elektromechanische systemen (Si-MEMS). Deze printkop is geschikt voor diverse inktsoorten (waterg dragen, UV-droging, etc.) en kan 11 gram inkt per vierkante meter per kleur afgeven bij een snelheid van 130 meter per minuut, met 4 niveaus grijstinten.
Canon heeft met de varioPRESS iV7 aangehaakt bij de trend van het kunnen injetdrukken op B2-formaat. De productieprinter komt binnen een jaar op de markt. Bijzonder is de productiviteit van 8.700 vel per uur, want de marktstandaard ligt tussen 4.500 en 6.500 vel per uur.
Als derde hoogtepunt noemde Zipper Landa Digital Printing, dat eindelijk volledig de zelf gecreëerde verwachtingen vervult met de Landa S11 en S11P nanografische printers. Deze digitale printers komen tot een extreem hoge maximale snelheid van 11.200 vel per uur.
Hoop op Drupa in een nieuwe jas
Zipper sloot zijn presentatie in Boekarest positief af. Jazeker, gegeven alle online spelers die ook in deze industrietak opkomen maar in Düsseldorf veelal door afwezigheid schitterden, is het beursconcept toe aan herziening. Maar als Messe Düsseldorf daarin slaagt, dan blijft ’s werelds grootste grafische vakbeurs ‘de barometer voor de printindustrie’ die het volgens Zipper sinds 1950 geweest is.
Veel LinkedIn-reacties op Zippers oproep aan Messe Düsseldorf
Bernd Zippers bijdrage op LinkedIn Pulse, die in dit artikel wordt aangehaald, en waarin hij sprak over ‘de klein- ste Drupa ooit’, riep de nodige online reacties op vanuit onder meer exposanten: zij vonden het wat te negatief aangezet. Mark Stephenson, productmanager bij Fujifilm Europe, meldt dat Fujifilm niet nog meer interesse voor hun printers en printoplossingen had kunnen verwerken op Drupa, want het liep storm. Ook Mark Hinder van Ricoh meldt dat er niet alleen moet worden gefocused op aantallen bezoekers en standhouders, want voor Ricoh was Drupa 2024 in termen van gesloten deals ‘een van de beste Drupa’s ooit’.
De reacties vanuit de niet-fabrikanten op Zippers post geven juist wel blijk van instemming met zijn visie dat het Drupa-beursconcept op de schop moet. De nieuwe, online printeconomie zou ook volgens deze printprofessionals veel meer zichtbaar moeten zijn in het totale beursaanbod.
Tekst: Wim Danhof
Wil je het gedrukte PRINTmatters magazine ontvangen? Neem dan een proefabonnement en kies voor nalevering.